torsdag den 2. maj 2013

Folkeskolens afgangsprøve eller mangel på samme

Hørte i forbi-farten, at et eller andet politisk parti foreslog, at man skulle stille som krav at eleverne, som forlader folkeskolen, ikke længere bare skal have modtaget undervisning, de skal også have bestået dansk og matematik. Hvis ikke, hedder det sommerskole.

Jeg bliver altså harm. Ikke nok med, at man har frataget de unge mennesker muligheden for at komme på Special skole  fordi de skal rummes.  Nu skal de oven i købet "straffes" med mere skole, som de med aller højeste sandsynlighed hader!

Der er godt nok skadet mange unge mennesker i "rummelighedens navn". Åh, der skal så meget være plads til alle og vi er åh så gode til at inkludere.... Ja selvfølgelig skal man da ikke bare sortere folk fra i et væk og lave en skole for alle, som kan passe ind i en eller anden lille kasse-beskrivelse. Men stop nu!

Vi ofrer de dygtige og slagter de svage på middelmådighedens alter.

Hvem har glæde af, at vi absolut skal rumme "diagnose børn" i stedet for, at give dem mulighed for, at gå i skole i et miljø, som er tilpasset deres behov og med lærere, som er special uddannede til lige præcist, at kunne give de børn noget? Ikke børnene med problemer. Bestemt heller ikke deres klassekammerater, eller deres lærer. Bestemt heller ikke deres forældre, som i stedet for, at få støtte til, at hjælpe deres barn skal skældes ud for alt det deres barn nu har gjort.

De siger at 18% af børnene ikke består eller går op til prøverne, det er altså rigtigt mange. Og jeg VED det ikke skyldes dårlige eller dovne lærere.  Set med mine briller, som jo har set mange fantastiske søde unge mennesker, som bare ikke lige kunne rummes i folkeskolen, gik det helt klart galt, da de ofrede mange special skoler på rummelighedens (læs besparelsernes) alter.

Få dog børn med særlig behov ud af folkeskolen og opfyld deres behov!!!!!!

Det kunne så rent faktisk være, at lærerne kunne spare tid på ekstra materiale fremstilling, ekstra forældresamtaler og en hel masse tid til samarbejde med andre instanser og rent faktisk fik en chance for at undervise.

Det kunne være, at børnene kunne komme hjem fra skole og føle deres lærer havde haft tid til at hjælpe og undervise dem, uanset om vi snakker almindelige børn eller børn med særlige behov.

Sådan ser det ud, når jeg ser på det, som ex-lærer, mor til "almindelige børn" og til et "diagnose barn".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar