mandag den 6. maj 2013

Mandag

Så blev det mandag igen. En dag med et ret dårligt ry! Men er det nu helt rimeligt?

Hvis man vågner mandag morgen og tænker "Føj, nu begynder hverdagen igen" er det så ikke på tide at tage sit liv op til revision? Det er da for kort til at man kan tillade sig at spilde 5 ud af 7 dage på bare at håbe på at det snart er overstået.

Jeg mener ikke at man skal lave kæmpe revolution i sit liv, men en smule opmærksomhed på hvad det er der gør ens mandag morgen træls ville da nok være en god ide!

Der må være en del danske småbørns-familier, som kan få pulsen bare en lille smule længere ned, nu hvor lockouten er overstået og man kan vende tilbage til hverdagen, som man kender den og forhåbentlig i store træk, selv har valgt den skal være.

Arbejde på en dejlig skole, som nu desvære ikke eksisterer mere, hvor vi i pauserne sad omkring 1 rundt bord. Når der kom "gæster", som blev tilbudt at sætte sig, blev man ofte spurgt:" har i faste pladser?" Og standard svaret var:

"Nej, vi har ikke faste pladser, kun faste vaner"

Det kan godt  være at jeg ikke har RET til at sætte mig lige bestemt på den plads, men det er der jeg PLEJER at sidde. Så kan man så sige en masse om at "plejer" er noget skidt og at man skal være klar til forandring og alt muligt andet, som jo egentlig er klogt nok, men vi har altså også behov for tryghed og faste vaner. Det er da frygteligt irriterende at komme op i kantinen til pausen og nogen så sidder på "ens" plads. Man har ikke retten til at bede dem om at flytte sig, men hvor skal man så selv gå hen?

Men, men, men, man skal også passe på, at livet ikke bliver en stor gang plejer og at man aldrig tænker sig om og overvejer, om man gør tingene sådan fordi det er bedst, eller fordi det plejer man.

Vi arbejder med at bryde dårlige vaner. En af gangen. Det skal være til at overskue og man skal passe på ikke at ville det hele på én gang. Det har vi prøvet, så er man en "helt" i 3-4 uger og så sniger de gamle vaner sig ind igen!


  • Nu har vi været røgfri i 1 1/2 år, det er da et vanebrud, som vil noget! (Jeg er stadig meget stolt af os). Vi bruger kun grovpasta. Lyder måske underligt, men det var faktisk lidt svært at vende sig til.
  • Vi tager opvasken om aftenen, før vi sættet os hen og slapper af.
  • Vi pakker vores vitaminer sammen med min medicin, til en uge af gangen, så vi husker at tage dem.
  • Jeg tømmer postkassen når jeg kommer hjem fra træning.
  • Cola er kun til weekenden.
  • Ingen kaffe efter aftensmaden.


Små - og lidt større - forandringer, som alle er med til at ændre ens liv bare en lille smule til det bedre. Om ikke af andre grunde, så fordi man får lidt bedre samvittighed over for sig selv.

I undervisningsmæssig sammenhæng ville man kalde det indsatsområder og tænke i nærmeste udviklings-zone. Det mener jeg egentlig godt man kan bruge på sit eget liv også. Jeg tror man skal blive bedre til at tænke i retninger og delmål end at forsøge, at ændre alting på en gang.

Vi er overvægtige begge to (min mand og jeg, børnene ser fine ud). Det medfører, at man konstant får dårlig samvittighed. Der er altid noget man ikke burde have spist eller en mulighed for at røre sig man ikke tog. Der er virkelig nogen vaner vi skal bryde!

Synes jeg har fået godt styr på aftensmaden. Så lidt fedt som muligt og kun gode fedtstoffer. Undgå stivelse. Bønner og linser er spiselige ;-) og den slags. Det er helt klart det vi putter i munden efter aftensmaden, vi skal have fokus på!

Den vane vi arbejder på at indføre lige for tiden er: lav en kande te mens vi vasker op og drik den i løbet af aftenen.

Det lyder måske underligt, men så længe vi drikker te putter vi ikke noget andet i hovedet! Det skal selvfølgelig være en "god te" - altså grøn te eller urte-te.

Så må jeg prøve, at finde ud af hvordan, jeg får løst problemet med, at vi bliver sultne (og svage fordi vi er trætte) i løbet af aftenen og man jo da ikke gider, at skulle lave mere mad og da slet ikke mens man ser noget godt i tv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar